DRY - den ultimative regndans
Duet.

Premiere 17. januar 1996, Dansescenen, København


Tørkens zone. Et forladt hus opslugt i ørknens greb. Regnmageren og hans medhjælper er blevet tilkaldt. Sammen har de til opgave at ophæve den tørkens forbandelse, der hersker her. En ceremoni for alle tørkeramte.

”Det er en dans, der får folk til at gå i vrede, eller får deres tårer til at regne ned.”
Janus Kodal (Ekstra Bladet, 19. januar, 1996)


Idé og koreografi: Anders Christiansen
Dansere: Anders Christiansen, Ole Håndsbæk Christensen
Pianist og harmonikaspiller: Ole Håndsbæk Christensen
Musik opført live på flygel: Gabriel Fauré - Nocturne No.4 op.36
Båndmusik: fransk musettevals, russisk påskemesse, reallyd.
Scenografi: Christian Q. Clausen
Kostumedesign: Lise Klitten
Lysdesign: Brian Njie
Lyddesign: Michael W. Laursen og Anders Christiansen
Producent / PR: Gerd Shottländer
Produktion: (stillleben)

Varighed:70 minutter




Pressecitater:
Endelig kom regnen.
Dobbeltprogram med drømme-niveau åbner dansescenens kulturår.
”Holder man som tilskuer stædigt fast i denne lange minimalistiske monotoni, tvinges man med ud i trancen, mens tordenen kommer nærmere, og regnen til sidst fosser ned over jorden, og en russisk påskemesse løfter os mod himlen.”
Erik Aschengreen (Berlingske Tidende, 19. januar 1996)


”Da tordenen omsider kom rullende, og regnen brød løs og plaskede ned over Håndsbæk i en tynd stråle, var forløsningen total, på begge sider af rampen. Men når Christiansen tager fat, slipper han sjældent grebet før det gør ondt. Som en indædt heks, der aldrig helmer, tvang han sit offer helt frem til scenekanten for med missende øjne at lade ham stirre lige ind i det skarpe projektørlys – og ud på os.

Det er, hvad Anders Christiansens tvistede og repetitive minimalisme kan. Han tvinger os til at se, hvad der gemmer sig under eksistensens tilsandede overflade. Det er ret genialt.”
Majbrit Hjelmsbo (Teater Et, april 1996)

 





La Sylphide in a new outfit.
“Who would have imagined that Mr. Strange Guy no. 1 in Danish dance would make his breakthrough with a version of Bournonville’s ‘La Sylphide’? Presumably Arnhem-educated Anders Christiansen would never totally agree that this is what he is doing in DRY – den ultimative regndans. The performance, featuring a shaman and his accordion-playing assistant, works on more levels than one. Definitely the whole thing is impregnated with Beckett’s ‘Endgame’ atmosphere, but once you have noticed the peculiar resemblance between the legendary sylphide and Anders Christiansen, standing on one leg, flapping his arms with a birdlike screech, you are caught up in a powerful replay of the romantic ballet. Christiansen’s shaman is both sylphide and witch, an obscure forlorn creature yet endowed with the power of magic. …No doubt Anders Christiansen is the most extraordinary – but also the most extreme - creature to cross the Danish stage for a long time.”
Monna Dithmer (Ballet International, no. 1, 1997)







Opførelser:
Black Box Teater, Oslo, 11-12 februar 1998.
Romaeuropa – Festival Nordico della Danza, Rom, 10-11 november 1997.
Aurora Borealis - Nordisk soloprogram på turné i Balticum / Geguzés, Vilnius, 8-9 maj; Jaunais Rigas Teatris, Riga, 12-13 maj; Vene Draamateatris, Tallin, 15 maj 1997 (uddrag).
Copenhagen Culture City 96 / Dansescenen, København, 5-7 august 1996.
Dansescenen, København, 17-27 januar 1996 (dobbeltprogram med Living Creatures).


DRY - den ultimative regndans blev produceret med støtte fra Teaterrådet, Statens Musikråd og Statens Kunstfond.



tilbage


Fotograf: Nanna Arnfred
1 Anders Christiansen, Ole Håndsbæk Christensen
2 Anders Christiansen, Ole Håndsbæk Christensen
3 Anders Christiansen
4 Ole Håndsbæk Christensen, Anders Christiansen