Antropolog i marken
Ballet for 8 dansere og 1 violinist.

Premiere 15. december 1995, Next Wawe, Det Kongelige Teater, København.


December 1995 inviterede Den Kongelige Ballet 7 unge koreografer – heriblandt Anders Christiansen – til at skabe koreografier til ensemblet.


Idé og Koreografi: Anders Christiansen
Dansere: Diana Cuni, Caroline Cavallo, Louise Midjord, Tina Højlund, Charlotte Aamand, Tommy Frishøj, Johan Kobborg, m.flere
Violinist: Anne Eltard
Komposition af musik: Anne Eltard
Scenografi: Nanna Arnfred
Produktion: Det Kongelige Teater

Varighed:22 minutter

 

Pressecitater:
Ballet med syrede sylfider og brølende kronhjort.
”Hvorfor har man aldrig før set piloter på ballettens scene? Sære typer er der ellers nok af i forvejen, og alle er de besat af drømmen om at flyve. Midt blandt sylfider med dræberlook og slaskende arme samt skotter i fodrap hopsasa kommer en flok piloter nu plumpende ind på Den Kgl. Scene.

Anledningen er Next Wawe, hvor syv koreografer inden og uden for murene, i forlængelse af sidste års New Wawe, har fået chancen for at udfordre det store balletmaskineri. Manden bag piloterne, Anders Christiansen, som yder aftenens mest originale indsats, kalder ligefrem sit værk for Antropolog i marken. Som udenforstående har han vovet sig ud på den romantiske ballets mark, udsøgt sig de mest syrede sylfider og plantet dem foran et Brølende Kronhjort sceneri. Lige til at dåne over.

Det er en verden uden himmel. Ledsaget af ulves tuden og strømførende violin står sylfiderne skoleret med robust lillepigeynde og gribende stumtale. Ildevarslende genfærd over for piloterne på kommandotogt ind i dødsriget. Det er hele den mørke side af balletten, dens længsel, smerte og død, tillige med dens umulige, blåøjede primitivitet som her – ligesom hos Mats Ek og Jorma Uotinen – udstilles, så smilebånd og hjertestrenge må vride og vånde sig.”
Monna Dithmer (Politiken, 17. december 1995)


”Anders Christiansen greb om nogen den tilbudte situation og lod i Antropolog i marken Tommy Frishøi ankomme med faldskærm og notesbog til en grøn landskabsidyl, hvor sylfider og skotter gjorde hop og knæk. Det var humoristisk udlevering af den klassiske ballets sære verden, men pludselig blev det i andet billede til hvid og forunderlig poesi, da antropologen betaget studerede balletpigen Diana Cuni og gik ind i hendes verden i et mystisk ritual, hvor det måske var hende, der ofrede sin verden med det hvide offerlam i favnen.”
Erik Aschengreen (Berlingske Tidende, 17. december 1995)


”Den moderne drømmer Anders Christiansen formåede både at more, røre og fascinerer med sit dybt originale bud på skotsk balletromantik i Antropolog i marken hvor en giftefærdig Tommy Frishøj med pilothjelm og faldskærmen slæbende efter sig som et brudeslør himmelfaldent dumpede ind i et besynderligt univers befolket med svanefjers-prydede sylfider og fortvivlede omkulddejsede James’er i skotteskørter. Det endte, som det måtte, med bryllup og lam i favnen for Diana Cunis hjerteskærende lilleput-sylfide! Anne Eltard forheksede det dunkle sceneri med ulvehyl og hvalsangsekkoer på sin elektrificerede violin.”
Majbrit Hjelmsbo (Teater Et, februar 1996)


”…Anders Christiansens debut på Kongens Nytorv åbner med en virtuos parodi på ’Sylfiden’ og den romantiske ballets trinsprog. Som et besøg i et mausoleum for klassisk dans. Men det er ikke bare parodi og grin. Balletten virker samtidig som en række hemmelige og spøgelsesagtige billeder, fulde af vemod og smerte.”
Henrik Lyding (Jyllands-Posten, 17. december 1995)

 

Opførelser:
Next Wawe / Ny Scene, Det Kongelige Teater, København, 15-17 december 1995.


Antropolog i marken blev produceret med støtte fra KODA’s kollektive båndmidler.



tilbage